گیفت استاپ ، مرجع خرید انواع گیفت کارت
ریجن چیست؟ راهنمای انتخاب ریجن پلی استیشن

ریجن چیست؟ راهنمای انتخاب ریجن پلی استیشن

همواره برای کسانی که قصد خرید پلی استیشن یا گیفت کارت پلی استیشن را دارند، این سوال مطرح می شود که منظور از ریجن پلی استیشن چیست؟


زمان تقریبی مطالعه : ۵ دقیقه

همواره برای کسانی که قصد خرید پلی استیشن یا گیفت کارت پلی استیشن را دارند، این سوال مطرح می شود که منظور از ریجن پلی استیشن چیست؟ آیا ریجن ها تفاوتی با هم دارند و یکی از آنها بر دیگری ارجحیت دارد؟ می توان از تمامی قابلیت های شرکت سونی روی کنسول ها، پلی استیشن پلاس و نتورک در این ریجن ها استفاده کرد و آیا قابلیت های مذکور در نهایت تاثیری روی روند بازی و استفاده از کنسول های نسل هشتمی و... خواهد داشت؟ 

 

ریجن پلی استیشن 4 و 5 در واقع بیانگر برخی تفاوت ها است که لازم خواهد بود پیش از خرید این دستگاه یا استفاده از آن، در مورد آن بیشتر بدانید. این به شما کمک می کند که خریدی هوشمندانه تر داشته باشید و بتوانید در نهایت به عنوان یک کاربر از تمامی قابلیت ها، امکانات و ویژگی هایی که روی کنسول های سونی ارائه می شود، استفاده کنید.

 ریجن چیست؟

 

ریجن چیست؟

 

ریجن در واقع یک لغت لاتین است که به معنای منطقه یا محدوده و ناحیه ترجمه می شود، یعنی فایل ها، محتواها و همین طور دستگاه ها بر اساس محدودیت های هر کشور و منطقه دسته بندی می شوند. مثلاً ممکن است روی یک دستگاه پخش اینترنتی، صرفاً امکان استفاده از زبان لاتین روی یک ریجن خاص وجود داشته باشد. 

در حال حاضر روی کنسول های پلی استیشن 4 و نسخه پرو از ریجن استفاده شده است که محدوده استفاده را تعیین می کند؛ یعنی که دستگاه ها بر اساس کدی که روی بسته بندی آنها درج شده است، برای یک سری کشورها و محدوده های خاص برنامه ریزی  شده اند. در نتیجه استفاده از آنها در دیگر کشورها می تواند محدودیت هایی را به همراه داشته باشد.

ریجن های مختلف پلی استیشن

ریجن های مختلف پلی استیشن

 

ریجن های مختلف پلی استیشن بین شماره های یک تا شش دسته بندی می شوند که هرکدام از آنها مختص یک بخش خواهد بود. ریجن بدان معنی نیست که هر کنسول برای یک کشور طراحی شده، بلکه این منطقه ها و طبقه بندی ها می تواند بر اساس اقلیم ها متفاوت باشد.

 

  1. منطقه 1 ریجن پلی استیشن کشور آمریکا است که می بایست گیفت کارت پلی استیشن آمریکا خریداری نمود.
  2. منطقه 2 ریجن کشورهای اروپایی، ژاپن، خاورمیانه و آفریقای جنوبی است. که به طور مثال برای ریجن خاورمیانه میتوان گیفت کارت پلی استیشن امارات و جهت بهره مندی از خدمات پولی پلی استیشن در کشورهای اروپایی به طور مثال انگلستان، باید گیفت کارت پلی استیشن انگلستان را تهیه نمود.
  3. در منطقه 3 ریجن پلی استیشن، کشورهای کره جنوبی، تایوان و هنگ کنگ حضور دارند.
  4. ریجن 4 برای کشورهای آمریکای جنوبی، استرالیا و نیوزیلند فعال است.
  5. ریجن 5 برای روسیه، هند، آسیای مرکزی و آفریقا خواهد بود.
  6. در نهایت ریجن 6 پلی استیشن مرتبط با کشور چین است.

 

روی برخی از بسته بندی ها و در کنسول های پلی استیشن، ریجن به صورت Free خواهد بود؛ یعنی استفاده از آن در تمامی مناطق آزاد خواهد بود و در این مورد هیچ محدودیت خاصی وجود ندارد. 

 تفاوت ریجن پلی استیشن

تفاوت ریجن پلی استیشن

 

در این مورد سؤالات و ضد نقیض های زیادی مطرح می شود و برخی از فروشندگان کنسول پلی استیشن در این مورد از عبارت ریجن سوءاستفاده می کنند. در پاسخ به سوالات عمده در مورد فرق ریجن های پلی استیشن 4 و نسخه پرو باید گفت که تفاوت سخت افزاری میان مدل ها وجود ندارد، بلکه نوع فایل DLC که به عنوان یک پچ کمکی ارائه می شود که با هم متفاوت خواهد بود. از این رو می توان گفت که به جز یک مورد محدود که جای دکمه ها روی کنترلر کنسول پلی استیشن در نسخه ژاپن با هم تفاوت دارد، ما هیچ فرق دیگری نمی بینیم. 

 

مسئله مهم دیگر این است که DLC در برخی از بازی ها در مناطقی مانند آمریکا و... زودتر عرضه می شود و ممکن است شما چند روز زودتر بتوانید بازی را تجربه کنید. از این رو باید گفت که ریجن های کشور امریکا و اروپا در اولویت بالاتری قرار می گیرند. 

 

در نهایت اگر برای شما موضوع چند روز عقب افتادن تجربه یک بازی خیلی مهم نیست، حساسیت در مورد خرید کنسول حتماً با ریجن آمریکا یا هر کشور دیگری وجود ندارد و می توانید تمام تجربیات یک کنسول قدرتمند از سوی شرکت سونی را روی دستگاه خود داشته باشید.

پس به عنوان جمع بندی باید گفت که این کنسول ها از لحاظ قدرت پردازش، شکل طراحی و ... هیچ فرقی با هم ندارند و دقیقاً مشابه هم ساخته شده اند.

 چطور ریجن پلی استیشن را تشخیص دهیم؟

چطور ریجن پلی استیشن را تشخیص دهیم؟

 

برای این کار روش های مختلفی پیش و روی شما وجود دارد. در درجه اول می توانید جعبه و بسته بندی کنسول خود را بررسی کنید، در غیر این صورت وارد Psnprofiles.com شوید و سپس نام اکانت پلی استیشن نتورک خود را وارد کنید. در کادر پایینی در این وب سایت، پرچمی برای خرید آیتم ها روی اکانت در نظر گرفته می شود که مرتبط با ریجن کنسول شما خواهد بود.

 

 شکل رده بندی سنی روی بسته بندی بازی ها نیز با هم در ریجن های مختلف متفاوت است. در نهایت یک کد نیز روی دستگاه پلی استیشن شما درج شده که توضیحات کاملی را در مورد آن ارائه می دهد که می توانید از این توضیحات استفاده کنید.

مدل دستگاه در پلی استیشن تحت عنوان CUH-XXXXH شناسایی خواهد شود. کدهای مخصوص بیانگر سری مادربرد سخت افزار، ریجن و همین طور حجم و میزان حافظه خواهد بود. دو عدد اول سخت افزار، ظاهر کلی و همین طور سری ساخت پلی استیشن شما را شرح می دهد، دو عدد دوم ریجن خواهد بود و عبارت لاتین اخر میزان حافظه است.

تشخیص سری ساخت کنسول پلی استیشن

تشخیص سری ساخت کنسول پلی استیشن

 

  • CUH-10XXH : سری اول دستگاه پلی استیشن 4
  • CUH-11XXH : سری دوم دستگاه پلی استیشن 4 
  • CUH-12XXH : سری سوم دستگاه پلی استیشن 4 که تحت عنوان دستگاه مات شناخته می شود و دکمه باز کردن دی وی دی رام به صورت فیزیکی روی آن وجود دارد.
  • CUH-20XXH : سری چهارم پلی استیشن 4 که سری اسلیم است و معمولاً میزان مصرف کمتری دارد و دستگاه مناسب خانه ها است.
  • CUH-70XXH : این نسل از کنسول های پلی استیشن تحت عنوان پرو عرضه می شود و کمی مشخصات سخت افزاری و قابلیت های آن بهبود یافته است.

 

تشخیص ریجن با پارت نامبر در پلی استیشن

 

  • CUH-XX00H : مرتبط با ریجن ۲ ژاپن
  • CUH-XX06H :  مربوط به ریجن ۳ – آسیای شرقی
  • CUH-XX18H : ریجن 3 کره جنوبی خواهد بود.
  • CUH-XX15H : ریجن ۱ آمریکا و کانادا است.
  • CUH-XX16H : ریجن ۲ اروپا، امارات و ایران است که البته به صورت رسمی برای ایران عرضه نشده است و وب سایت مرجع پلی استیشن نیز در این مورد توضیحات بیشتری در اختیار ما قرار نداده است.

 کدام ریجن برای بازی های پلی استیشن بهترین است؟

کدام ریجن برای بازی های پلی استیشن بهترین است؟

 

همان طور که ذکر شد این تفاوت آنقدر جدی نیست؛ اما اگر در این مورد خیلی سخت گیر هستید، باید بدانید که ریجن های آسیایی در برخی موارد انتخاب بهتری هستند، بخصوص در مورد کره جنوبی این موضوع صدق می کند.

 

کره جنوبی

 

از آنجایی  که کره جنوبی به طور گسترده به عنوان کشوری شناخته می شود که کل پدیده ورزش های الکترونیکی را آغاز کرد؛ جای تعجب نیست که این کشور به طور معمول بسیاری از بهترین بازی ها را اول در اختیار ما قرار دهد. از Starcraft گرفته تا League of Legends و PUBG. کره به طور معمول بازی های ورزشی محبوب را در دنیای الکترونیک تولید و طراحی می کند.

 

جمع بندی

 

کنسول پلی استیشن 4، نسخه پرو و اسلیم در ریجن های مختلف در بازار عرضه می شوند که تفاوت آن ها در عرضه سریع تر یا دیرتر برخی بازی ها و DLC ها است. این البته از روی بسته بندی، کد درج شده و همین طور وب سایتی که به شما معرفی کردیم، قابل تشخیص است. 

در نهایت هیچ تفاوت سخت افزاری خاصی روی این کنسول ها با ریجن های مختلف وجود ندارد. صرفاً تفاوت روی کنترلر کنسول پلی استیشن نسخه ژاپن است که جای دکمه ها در یک مورد با مدل های موجود در بازار فرق دارد.

 

منطقه کنسول واقعاً مهم نیست. همه دیسک های بازی در هر منطقه ای کار می کنند و می توانید روی همه آنها به صورت آنلاین بازی کنید. PS4 قفل منطقه ای ندارد. سیستم منطقه ای PAL و NTSC کنسول های نسل قبلی نیز حذف شده اند. این به ناشر بازی بستگی دارد که در مورد قفل منطقه تصمیم بگیرد. با این حال، سیستم DLC داستان متفاوتی است. تنها جایی که باید به ریجن توجه داشته باشید، هنگام خرید گیفت کارت پلی استیشن است تا ریجن کنسول شما با گیفت کارت خریداری شده یکسان باشد.

خرید گیفت کارت

می توانید نظر خود را برای ما ارسال کنید

امتیاز دهید
نظری ثبت نشده است. اولین نفر باشید !